جستجو کنید

تاریخچه هدایای تبلیغاتی و معرفی بهترین و جدیدترین هدایای تبلیغاتی

  • تعداد بازدید: 189
  • تعداد نظرات: 0


تاریخ هدایای تبلیغاتی چگونه است؟

یک نگاه به میز کار و یا میز کار در خانه‌تان بیاندازید. چه تعداد از لوازمتان جزو هدایای تبلیغاتی است؟ ممکن است لیوانی که با آن نوشابه می‌نوشید و یا حتی تیشرت مورد علاقه‌تان جزو هدایای تبلیغاتی یک مغازه فست‌فود باشد! آیا فلشی که از آن استفاده می‌کنید لوگوی شرکتی است که در آن به کار مشغول هستید؟ حتی ممکن است کمپانی که گوشی همراهتان را از آن خریداری کرده‌اید یک شارژر فندکی ماشین با لوگوی خودش به شما هدیه داده باشد.

این مثال‌ها تعداد بسیار کمی از هدایای تبلیغاتی هستند که کسب و کارها امروزه به مشتریانشان اهدا می‌کنند. چرا هدایای تبلیغاتی تا این حد محبوب هستند؟ چرا این همه شرکت از هدایای تبلیغاتی با لوگوی خودشان به افراد اهدا می‌کنند؟

همینطور که پدر هدایای تبلیغاتی جاسپر میک گفته است: به افراد چیزی که نیاز دارند بدهید تا همیشه از شما سپاسگذار باشند.

به همین دلیل یک هدیه با چاپ لوگو برروی آن بابت خرید، یکی از قدرتمندترین شکل‌های تبلیغات است. مشتریان عاشق گرفتن یک چیز کاربردی برای استفاده روزمره‌شان هستند.

با ما همراه این مقاله باشید تا بدانیم نخستین بار ایده قرار دادن لوگو بر روی تی‌شرت، خودکار و سایر هدایای تبلیغاتی به فکر چه کسی رسید؟

 

نخستین لوگوی چاپ شده...(3500 سال قبل از میلاد مسیح)

کوزه‌های سفالی 

تاریخچه هدایای تبلیغاتی

در بین‌النهرین و دیگر تمدن‌های باستانی خاورمیانه، سنگ‌های تراش‌خوردۀ استوانه‌ای شکل را به عنوان مهر در خاک رس می‌زدند تا نقش و نگار ایجاد کنند. این چاپ یک نوع نشانه‌ای بود که برای بسته‌بندی کوزه‌ها، جعبه‌ها و سبدها به منظور شناسایی کالاهای تجاریِ داخل آن، مورد استفاده قرار می‌گرفت. این مهر همچنین مالک و یا شخصی که آن کالا را ساخته است را مشخص می‌کرد. بر اساس شواهد تاریخی این نشان از اولین اشکال چاپ و نوشته بر رروی اجناس بود.

لوح‌های گلیِ برجسته نیز به جای استامپ و یا مهروموم به منظور ایجاد برند تجاری و یا مشخص شدن مالک کالا مورد استفاده قرار می‌گرفت که امروزه نیز با شکل جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

چگونه چاپ دنیا را دگرگون کرد؟

 

هدایای تبلیغاتی

دستگاه چاپ گوتنبرگ، جایگزین حروف‌چینی با دست شد که ممکن بود ماه‌ها و یا سال‌ها زمان ببرد. دیری نگذشت که دستگاه چاپ گوتنبرگ به تولید انبوه رسید و سرانۀ دانش را به سرعت افزایش داد.

دستگاه چاپ و بهبود آن باعث شد تا روزنامه‌ها، جزوات، تبلیغات چاپی و حتی کارت ویزیت پا به عرصۀ ظهور بگذارند. با دستگاه چاپ ایده‌ها به راحتی از کشورها و اقیانوس‌ها گذر کرد.

همچنین دستگاه چاپ با اصلاحات پروتستانی گره خورد. در سال 1517 میلادی مارتین لوتر از یک ماشین چاپ در ویتنبرگ آلمان استفاده کرد تا اعلامیه 95 واحدی خود را پخش کند. ترجمه از زبان لاتین به آلمانی و انتشار آسان باعث شد نوشته‌های وی در سراسر اروپا پخش شود.

 

اولین هدایای تبلیغاتی در آمریکا چه بود؟

اعتقاد بر این است که اولین هدیۀ تبلیغاتی تکمه یا بج‌های سینه‌ای بودند که به افتخار مراسم تحلیف جورج واشنگتن در 1789 ساخته شد.

 

 

تاریخچه هدایای تبلیغاتی

برخلاف دوران مدرن تکمه‌های تبلیغاتی برروی کت‌ها دوخته شده بود و مجانی نبود. سازندگان این تکمه‌ها به جای توزیع رایگان آن‌ها را فروختند.

امروزه بج‌های سینه، کلاه‌ها و بنرها به همراه اسم یا اسلوگان کاندیدهای انتخاباتی از پرطرفدارترین هدایای تبلیغاتی نمایندگان در آمریکا می‌باشند.

 

 

ماءالشعیرسازان چگونه برند‌های خود را در سرتاسر آمریکا تبلیغ کردند؟

در سال 1852 آدولفوس بوش شروع کرد به هدیه دادن یک عدد چوب پنبه باز کن با لوگوی خودش همراه با هر ماءالشعیری که به مشتریانش می‌فروخت. امروزه نیز بعضی از نوشیدنی‌سازان برای تبلیغ برند خود یک چوب پنبه باز کن با چاپ لوگو برروی آن به همراه محصول‌شان به مشتری می‌دهند.

 

چگونگی پیدایش هدایای تبلیغاتی

چه کسی هدایای تبلیغاتی را به شکلی که ما امروزه استفاده می‌کنیم اختراع کرد؟ 

 

هدایای تبلیغاتی

از جاسپر میک به عنوان پدیدآورندۀ هدایای تبلیغاتی امروزی یاد می‌شود. در جولای 1948 میک می‌خواست هنگامی که دستگاه‌های چاپش روزنامه چاپ نمی‌کنند به کاری مشغول باشند. او دستگاه‌هایی را برای چاپ روی پارچه اختصاص داد و خانم‌هایی را برای دوختن این پارچه‌های چاپ شده بر روی کیسه‌های پارچه‌ای به خدمت گرفت بر روی پارچه‌ها مقاله‌ای چاپ شده بود و میک این بگ‌ها را به دانش آموزان اهدا کرد.

به زودی مالک یک کفش‌فروشی محلی درخواست یک تعداد ساک از وی کرد. میک برروی ساک‌ها نام کفش‌فروشی را چاپ کرد و مغازۀ کفش‌فروشی با فروش هر جفت کفش یک عدد از این ساک‌ها را به مشتریانش اهدا می‌کرد. پس از آن میک بر روی انواع پتو، پیش‌بند اسب و هر پارچه‌ای که می‌توانست شروع به چاپ کرد.

هنری بیچ با رقابت با میک شروع به چاپ روی چوب کرد. بیچ روی خط کش، مداد، مگس‌کش و.. نیز شروع به چاپ کرد.

این دو رقیب با گذشت زمان در بعضی از سفارشات با هم همکاری کردند و در نهایت شروع کردن به وارد کردن هر چیز قابل چاپی به اوهایو. رقیب‌های آن دو در سراسر آمریکا پخش شدند و تقریباً رو هر چیز قابل چاپی شروع کردند به چاپ لوگوی مشتریان‌شان.

 

چه نوع هدایای تبلیغاتی در نمایشگاه کلمبیا در شیکاگو بدست آمد؟

 

تاریخچه هدایای تبلیغاتی

انواع هدیۀ تبلیغاتی در نمایشگاه کلمبیا که در شیکاگو برگزار می‌شد چاپ شده بود که امروزه بعضی از این هدایا در موزه نگهداری می‌شوند. در این نمایشگاه برای اولین بار از جاکلیدی تبلیغاتی رونمایی شد. علاوه‌بر آن تمبر یادبود، کارت‌پستال و سکه‌های کلکسیونی نیز در طول این نمایشگاه به فروش رسید. یکی از ستاره‌های پرچم شهر شیکاگو مربوط به این رویداد در آن سال است.

 

چگونه کوکاکولا به محبوبیت امروز رسید؟  

هدایای تبلیغاتی چرا و چگونه

در سال 1886 نوشابه‌ها به این صورت که ما امروزه می‌شناسیم نبود بلکه ترکیب آب گازدار و نوعی شربت بود هر چند این کار بسیار تخصصی حساب می‌شد چرا که اگر صاحبان بار شربت زیاد در لیوان می‌ریختید پولشان هدر می‌رفت و اگر کم می‌ریختند طعم خوبی نمی‌داد. بنابراین کوکاکولا لیوان خاصی برای این منظور معرفی کرد. لیوانی که یک نشانه برای میزان آب گازدار و شربت داشت. روی این لیوان‌ها نشانه با لوگوی کوکاکولا نمایش داده می‌شد.

هر چند این لیوان‌ها فقط برای چند سال تولید شد؛ زیرا نوشابه‌ها آن‌طور که ما امروزه مصرف می‌کنیم در سال 1904 معرفی شد...

کوکاکولا اولین تقویم تبلیغاتی خود را در سال 1891 چاپ کرد. امروزه کوکاکولا شناخته‌شده‌ترین بِرند جهان است.

 

می‌دانید ظروف شیشه ای چه زمانی به برطرفدارترین هدایای تبلیغاتی تبدیل شدند؟ 

 

انواع هدایای تبلیغاتی

در دوران رکود بزرگ معمولاً کسب‌وکارها به مشتریان‌شان لیوان‌های شیشه‌ای رایگان می‌دادند تا آنها را به خرید تشویق کنند. خانواده‌ها می‌توانستند با خرید از مغازه‌های مختلف یک ست کامل شیشه‌ای برای خودشان دست و پا کنند. با این هدیۀ تبلیغاتی بعضی از شرکت‌های مواد غذایی متوجه شدند اگر محصولشان را داخل ظرفی ارائه دهند که بعد از تمام شدن محصول هم بتوان از آن استفاده کرد فروش به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند. در سال 1938 یکی از کارخانه‌های تولید سس مایونز و کره بادام‌زمینی ابتکار جالبی به خرج داد و محصولات خود را به در یک پَک 8 عددی ارائه داد که به شکل سفیدبرفی و هفت‌کوتوله بودند. و پس از آن نیز مک دونالد در سال 1980 در رستوران‌های خود لیوان و ظرف‌های شیشه‌ای با شکل‌های مختلف عرضه کرد که بعضی از افراد به دنبال کامل کردن کلکسیون خود از ظروف شیشه‌ای مک دونالد بودند!

 

چه کسی برای اولین بار از خودکارهای سفارشی استفاده کرد؟

 

هدایای تبلیغاتی در گذشته

خودکارهای تبلیغاتی پس از چاپ شدن عکس شخصیت‌های کارتونی پا به عرصه ظهور گذاشتند. پپسی برای اولین بار خودکار به مشتریانش داد با گیره‌ای به شکل قوطی نوشابه. بعد از جنگ جهای دوم بخاطر گسترش استفاده از پلاستیک خودکارهای تبلیغاتی حسابی پرطرفدار شدند. امروزه نیز خودکارهای تبلیغاتی به دلیل کاربردی و اقتصادی بودن جزو پرفروش ترین هدایای تبلیغاتی به شمار می‌آیند.

 

برچسب‌های تبلیغاتی روی سپر ماشین‌ها از چه زمانی بوجود آمدند؟

 

هدایای تبلیغاتی خلاقانه

فارست گیل یک چاپچی اهل کانزاس سی تی بود که پس از اخراج از چاپخانه، چاپخانۀ خودش را در زیرزمین خانه‌اش راه‌اندازی کرد. پس از جنگ جهانی دوم، وی کاغذ چاپی خودش را با نوعی رنگ شب‌تاب مخلوط کرد و اولین برچسب سپر ماشین را تولید کرد. چاپخانه‌ای که وی تأسیس کرد (گیل استدیو) هنوز هم استیکر، عکس برگردان و البته برچسب سپر سفارشی تولید می‌کند.

چه تعداد تیشرت تبلیغاتی دارید؟ 

 

هدایای تبلیغاتی جدید

تیشرت‌ها از اوایل قرن بیستم وجود داشته‌اند. اولین تیشرت تبلیغاتی در سال 1939 بر تن سه نفر در فیلم جادوگر شهر اوز با متن (oz) پدیدار گشت.

و پس از آن گروه موزیکی که با الویس پریسلی همکاری داشتند بر تن کردند.

و پس از آن در سال 1960 مایکل وازیلانتون ماشین چاپ سیلک را ابدا کرد.

 

ایده توپ ضد استرس تبلیغاتی از کجا آمد؟ 

 پس از ظهور پلی اورتان و استفادۀ ارتش از این ماده به سرعت محبوب شد و مورد استفاده وسیعی قرار گرفت.

هدایای تبلیغاتی خاص

در 1970 از این ماده برای ساخت توپ فوتبال استفاده شد. الکس کارسول نیز برای اولین بار از این ماده برای ساخت توپ‌های ضداسترس استفاده کرده. ایدۀ ساخت این توپ‌ها بعد از پرت کردن یک ماژیک از عصبانیت به قاب عکس مورد علاقه‌اش و شکستن آن صورت گرفت. در سال 1990 این توپ‌ها به تولید انبوه رسیدند و به سرعت به یکی از هدایای تبلیغاتی پرفروش تبدیل شدند.

اولین فلش تبلیغاتی خودتان را در چه سالی گرفتید؟ 

 

هدایای تبلیغاتی الکترونیک

فلش مموری‌ها جایگزین فلاپی دیسک‌های بزرگ و کم حجم و همینطور سی‌دی‌های شکننده شدند.

امروزه فلش‌ها تا یک ترابایت نیز ظرفیت ذخیره‌سازی دارند. خیلی زود کمپانی‌ها متوجه شدند فلش درایو‌ها یک هدیه تبلیغاتی ماندگار و پرکاربرد هستند. لاجیتک در سال 2008 شروع به ساخت فلش با اشکال سفارشی کرد. فلش‌های سفارشی از جنس پی‌وی‌سی بودند و لوگوهای دوبعدی سازمان‌ها را تبدیل به لوگو‌های سه بعدی کردند.

 

ظهور اسپینر‌های تبلیغاتی...

 اسپینر

این اسباب بازی‌های کوچک در سال 2017 به تولید انبوه رسیدند و خیلی زود به عنوان یک هدیۀ تبلیغاتی موثر شناخته شدند. هر کسب‌وکاری می‌توانست یک اسپینر با لوگوی چاپ شدۀ خودش بر روی آن سفارش دهد.

البته لازم بذکر است در سال 1993 کاترین هتینگر این نوع اسپینر‌ها را اختراع کرد که نتوانست هیچ سرمایه‌گذاری برای اختراعش پیدا کند. هر چند اختراع او در مقایسه با  اسپینر‌های امروزی بسیار ابتدایی‌تر بود.

 

ایده ماسک و انواع محلول‌های ضد عفونی...

 

هدایای تبلیغاتی در زمان کرونا

 در زمان همه‌گیری کرونا در سال 2020 هدایای تبلیغاتی رنگ‌وبویی دیگر گرفتند، چون هر چه هدیۀ تبلیغاتی پرکاربردتر باشد تبلیغ چاپ شده بر روی آن نیز بیشتر دیده خواهد شد.

ضدعفونی کننده دست با چاپ لوگو برروی قوطی محصول به سرعت به یک هدیۀ تبلیغاتی پرطرفدار تبدیل شد.

در شروع همه‌گیری کرونا، ماسک صورت بخصوص ماسک‌های اِن95 نایاب شدند و به سرعت تولیدکنندگان هدایای تبلیغاتی قدم در این عرصه گذاشتند.

 

کاربردی ترین و جدیدترین هدیه تبلیغاتی چیست؟

هر اختراعی که زندگی ما را آسان‌تر کند به زودی به بازار هدایای تبلیغاتی می‌پیوندد. مانند اسپیکر خانه‌های هوشمند، هندزفری‌های بی‌سیم، پاوربانک‌های بی‌سیم و عینک‌های واقعیت مجازی، هم‌اکنون نیز جزو انتخاب بعضی از کمپانی‌ها به عنوان هدایای تبلیغاتی می‌باشند.

 

منبع

 


نظرات:

هنوز هیچ نظری در مورد این مطلب ثبت نشده است.


نظر شما در مورد مطلب تاریخچه هدایای تبلیغاتی و معرفی بهترین و جدیدترین هدایای تبلیغاتی چیست؟

جستجو

مجموع سبد قیمت: 0 تومان
مشاهده سبد خرید